Zasada 4 dni przy wprowadzaniu stałych pokarmów w żywieniu niemowląt.

Czym jest zasada 4 dni i dlaczego jest tak ważna?

Jest to najprostsza metoda aby sprawdzić czy dziecko ma alergie manifestującą się objawami w krótkim czasie po spożyciu danego pokarmu.

Polega na wprowadzaniu wprowadzaniu nowych pokarmów kolejno jeden na 4 dni.

Na przykład: Jeśli dla 5 miesięcznego niemowlęcia  wprowadzamy marchewkę w poniedziałek, to powinniśmy poczekać do piątku  żeby wprowadzić ziemniaka.

Wprowadzając 1 produkt na 4 dni w ciągu 16 dni wprowadzisz 4 nowe pokarmy.

Jeśli podamy np. zupkę z 3 warzyw i wystąpi reakcja - będziemy musieli odczekać aż reakcja minie (zwykle kilka dni) a następnie kolejno wprowadzać te produkty by obserwować reakcję i sprawdzić, które to z 3 warzyw. Po pierwsze - zajmie to dłużej, po drugie - narazi dziecko na przechodzenie reakcji alergicznej drugi raz. A po co?

W okresie rozszerzania diety należy uważnie obserwuj swoje dziecko.  Schemat wprowadzania nowych pokarmów jest tu http://www.dietetykdladzieci.pl/schemat-wprowadzania-pokarmow, jest on orienatcyjny/umowny/nie sztywny, bo wg. nowych wytycznych to rodzic decyduje co i kiedy.

Oto reakcje, które mogą wystąpić w wyniku podania alergizującego pokarmu:

• z przewodu pokarmowego – wymioty lub intensywne ulewanie pokarmu, biegunka, czasami krew w stolcu, kolka, śluz w kale, wzdęcia i bóle brzuszka,
  • skóra –  pokrzywka, obrzęk warg, atopowe zapalenie skóry
  • z dróg oddechowych – sapka lub katar (rzadko jako jedyny objaw alergii), trudności z oddychaniem (duszność), świsty w klatce piersiowej;

Przy długotrwałym podawaniu alergenu może dochodzić do upośledzenia stanu odżywienia dziecka co może obniżać tempo wzrostu dziecka (masa ciała, wysokość ciała).

Przestrzeganie zasady 4 dni w łatwy sposób pozwala zorientować się rodzicom, które pokarmy wywołują reakcję alergiczną w krótkim czasie po spozyciu. Jeśli zaczniesz podejrzewać, że twoje dziecko reaguje źle na nowy pokarm, odstaw go i porozmawiaj o tym z pediatrą.

Objawy alergii na pokarmy mogą wystąpić bezpośrednio po ich spożyciu lub pojawić się w ciągu kilku godzin do kilku tygodni po wprowadzeniu nowego pokarmu. Ustępują po wyeliminowaniu alergenu z diety dziecka. Metoda 4 dni nie pozwala na lokalizację alergii objawiających się po długim czasie od spożycia pokarmu.

Warto wiedzieć, że objawom alergii zwykle nie towarzyszy gorączka, a opisane wyżej objawy mogą mieć też inne przyczyny niż alergia. W różnicowaniu przyczyn pomoże ci lekarz pediatra.

Czy zachowanie zasady 4 dni przy rozszerzaniu diety niemowlęcia jest konieczne?

Sama zasada 4 dni nie zmniejsza ryzyka wystąpienia alergii! I nie o to tu chodzi. Za to pozwala na szybsze i precyzyjne rozpoznanie alergenu gdy wystąpią objawy.

Zachowanie zasady 4 dni jest szczególnie ważne, jeśli twoja rodzina ma skłonności do alergii pokarmowej.

Jest wielu pediatrów którzy sugerują wprowadzanie kilku pokarmów naraz. Rzeczywiście eksponowanie dziecka wiele nowy smaków jednocześnie może wzbudzić ciekawość dziecka. Dlatego przed decyzją, jaką metodę rozszerzania menu wybrać, należy wziąć pod uwagę stan zdrowia dziecka, wywiad rodzinny (skłonność do alergii), bo jeśli jednak podejrzewasz że Twoje dziecko może być skłonne do alergii - zastosuj zasadę 4 dni.

Reakcje skórne najczęściej objawiają się w ciągu następnych 24 godzin po podaniu.  Bóle brzucha i problemy trawienne mogą wystąpić nieco później.

Nowe jedzenie podawaj dziecku rano lub wczesnym popołudniem.

To pozwoli ci zastać lekarza godzinach pracy, kiedy pojawi się ewentualna reakcja alergiczna.

Kiedy rozpocząć podawanie pokarmów razem?

Każdy pokarm, który wprowadzono pojedynczo bez reakcji alergicznej można podawać razem z innymi sprawdzonymi pokarmami.

Kiedy zaprzestać stosowania zasady 4 dni?

Dziecko, które ukończyło 9-10 miesiąc powinno już spożywać wiele stałych pokarmów. Jeśli reakcja alergiczna nie występowała na wprowadzane pokarmy do tej pory, możesz przestać pilnować dokładnie czterech dni.  Oczywiście nadal należy być ostrożnym szczególnie w przypadku pokarmów znanych jako alergizujące. Zasadę przestajemy stosować ok 12 miesiąca życia, chyba, że lekarz pediatra zdecyduje inaczej z powodu stanu zdrowia dziecka. Warto z nim  o tym porozmawiać.

Aneta Wasilewska

Tu sprawidzisz wzrost, wagę i BMI swojego dziecka: http://www.dietetykdladzieci.pl/siatki-centylowe

Oceń artykuł (aktualna ocena 2.70 przy 436 głosach):

Przetwarzanie...